Błędny przelew – i co dalej?

Błędny przelew – i co dalej?
www.damian-jaroszewski.pl www.enwod.slupsk.pl

Przy dokonywaniu wielu transakcji i realizowaniu mnóstwa przelewów może dochodzić do pomyłek. Mamy tu na myśli sytuację, gdy środki zostaną przelane nie na to konto, na które powinny trafić. Jeśli identyfikator nie będzie odpowiadał żadnemu istniejącemu rachunkowi, pieniądze niejako „odbiją się” od ściany i wrócą z powrotem.

W takiej sytuacji pośrednik, czyli nasz bank, musi nas powiadomić i podjąć kroki zwrotu nieudanie wpłaconej kwoty. Możemy wówczas od razu naprawić błąd i przekazać tę sumę na właściwy rachunek. Sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana, jeśli pieniądze dotrą na niewłaściwe, ale istniejące konto. Jeśli zorientujemy się, że tak jest, trzeba to naprawić.

Prawo mówi jasno, że bank nie ponosi odpowiedzialności za błędne przelewy pieniężne, do których doszło z winy klienta. Naszym obowiązkiem jako płatnika jest zadbać o to, aby wszystkie cyfry identyfikatora wpisać prawidłowo. W razie omyłki banki nie są zobowiązane do zadośćuczynienia, ale nie powinny być obojętne.

Ustawa mówi, że muszą udzielić nam pomocy w dążeniu do odzyskania kwoty przelewu, choć nie precyzuje, jakie kroki muszą podjąć. Sporo zależy zatem od dobrej woli i dbałości o interes klienta.

Co zrobić, gdy dotrze do nas, że jednak posłaliśmy pieniądze nie tam, gdzie należało? Musimy zgłosić swoje roszczenie wobec banku, na co mamy 13 miesięcy od stwierdzenia błędu. Po upływie tego czasu ważność roszczenia wygasa.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *